Voorjaar ! Het buitensportseizoen begint. We hebben weer volop keuze, skates, long-en skateboards, skates en stuntsteps. Kom langs en laat je deskundig adviseren .

Collectie: Longboard Trucks

12 producten
  • Paris V3 180mm 50° Truck Crystal Blue
    Normale prijs
    €39,95
    Aanbiedingsprijs
    €39,95
    Normale prijs
    Eenheidsprijs
    per 
    Uitverkocht
  • Paris V3 180mm 50° Truck Purple Tide
    Normale prijs
    €39,95
    Aanbiedingsprijs
    €39,95
    Normale prijs
    Eenheidsprijs
    per 
    Uitverkocht
  • Paris V3 180mm 50° Truck Sage
    Normale prijs
    €39,95
    Aanbiedingsprijs
    €39,95
    Normale prijs
    Eenheidsprijs
    per 
    Uitverkocht
  • Paris V3 180mm 50° Truck Scarlet
    Normale prijs
    €39,95
    Aanbiedingsprijs
    €39,95
    Normale prijs
    Eenheidsprijs
    per 
    Uitverkocht
  • Paris V3 180mm 50° Truck Pearl White
    Normale prijs
    €39,95
    Aanbiedingsprijs
    €39,95
    Normale prijs
    Eenheidsprijs
    per 
    Uitverkocht
  • Paris V3 180mm 50° Truck Reflector
    Normale prijs
    €39,95
    Aanbiedingsprijs
    €39,95
    Normale prijs
    Eenheidsprijs
    per 
    Uitverkocht
  • Paris V3 180mm 50° Truck Electro Luxe
    Normale prijs
    €39,95
    Aanbiedingsprijs
    €39,95
    Normale prijs
    Eenheidsprijs
    per 
    Uitverkocht
  • Gen 5 Specials 181 mm Truck
    Normale prijs
    €32,95
    Aanbiedingsprijs
    €32,95
    Normale prijs
    Eenheidsprijs
    per 
    Uitverkocht

Longboard trucks

Het meest onderschatte onderdeel van het longboard. De truck is echter van extreem groot belang voor het algemene comfort van het longboarden.

Een truck lijkt een compact geheel maar toch zijn er verschillende onderdelen die een grote impact hebben. Zo is er de:

Hanger: het lange gedeelte waar de wielen aan vast zitten. Die moet onder een licht hoek staan, camber geheten. Beetje een banaan als je wilt. Het zorgt voor voorspelbaar stuurgedrag en ook een goede wegligging met daarbij maximalisering van de snelheid.

Bushing: de rubbers waartussen de hanger is opgesloten. Deze hebben een bepaald bereik op op basis van gewicht. De goedkopere versies hebben een groot bereik en zijn dus vaak zinloos, want iemand van 30 kilo kan minder druk uit oefenen in de bochten als iemand van 80 kilo. Dus een groot bereik is als one-size fits all, grappig maar niet prettig. Je kan veel beter de bushing gebruiken die een klein bereik heeft, en bij de betere trucks zoals Paris en Bear is dat ook het geval. Daarnaast bij de betere winkels wisselen ze, als nodig de bushings op maat voor je uit.  Het zal je niet verbazen dat Dumpstijl daar toe behoort.

Pivot cup: (voor alle duidelijkheid hebben wij de namen niet verzonnen) is het rubber cupje waar de andere kant van de hanger in beweegt. Als je truck kraakt en puft dan dien je die te smeren of als te ver versleten te vervangen.

Kingpin: de centrale bout die de hanger verbindt met de Baseplate. Deze levert meer of minder druk op de bushings en daarmee kun je het stuurgedrag van je deck fijn afstellen, mits je de juiste bushings hebt natuurlijk.

Wheel nut: allemaal fijn Amerikaanse termen maar gewoon een as moer (geen bout dus). Deze houden de wielen aan de assen. Dit zijn echt geen bouwmarkt-moertjes want de binnenkant van die dingen zijn voorzien van een anti terugloop pakking. Altijd lelijk als je je eigen wiel voorbij ziet komen, 1 seconde later ga je namelijk hard op je ……. Gebruik dus altijd deze specifieke moeren.

Base plate: het gedeelte wat de verbinding mogelijk maakt aan je plank. Niet alle uitvoeringen zijn overigens hetzelfde, maar zoals Paris maakt de plate geschikt voor zowel topmount als dropthrough bevestiging.

Speedrings: een vaak 8 mm in doorsnede ringetje bedoelt om je hanger en je wiel niet direct tegen de lagers aan te laten komen.

Zoals je ziet veel onderdelen en daarmee nogal belangrijk dat je kwaliteit koop. Zet je een paar goede assen onder een steigerhouten plank dan zal die geweldig sturen. Zeker niet mooi, maar het geeft maar aan hoe groot het belang is van de truck!